perjantai 9. joulukuuta 2016

Kaurapuuroa pitkästä aikaa!

Talven ja kylmien aamujen tullen alkaa tekemään usein mieli kunnolla ja pitkään haudutettua puuroa kylmien smoothiekulhojen sijaan. Tein tänä aamuna kaurapuuroa, gluteenittomista kaurahiutaleista, tein sen mantelimaitoon ja lisäsin joukkoon hippasen kanelia. Ihanan jouluinen maku!

Miksi gluteeniton? Koen niiden tuotteiden olevan parempia suhteellisen herkälle vatsalleni. Olen myös sellainen ihminen jonka vatsa turpoaa jo pelkästä vaalean viljan haistelusta, no ei nyt ihan, mutta melkein. 

Gluteenittomasta ruokavaliosta on tullut nykypäivänä todella suosittu. Itse olin ilman minkäännäköisiä viljoja kouluikään asti, ja äitini oli keliaakikko, joten myös sairauden/allegian kautta tulleet ruokarajoitukset ovat tuttuja. Viimeisien vuosien aikana gluteenittomien tuotteiden valikoima ja laatu on mennyt ihan hurjasti eteenpäin! Ja hyvä niin, koska aika karuja ne olivat vielä viisikin vuotta sitten.

Hassu juttu, olen edelleen viljoille allerginen, nykyään vain ulkoisesti käytettynä. Paras kommentti, jonka olen terveyshuollon ammattilaiselta saanut oli "sun on selkeesti syötävä leipää hanskat kädessä", joo jep. Olen  myös monelle muulle ruoka-aineelle allerginen, kuten omenalle, perunalle, paprikalle, chilille, pähkinöille.. Kuten annoksista näkee, en karta oikeastaan mitään mille olen allerginen, paitsi raakaa perunaa, siihen koskemisen jälkeen iho muuttuu samantien punaiseksi ja kutisee ja kipu on ihan uskomaton. Muista ei niin voimakkaita rekatioita tule. Tietenkin karttaisin, jos tulisi.



Jouluinen gluteeniton kaurapuuro

1 dl gluteenittomia kaurtahiutaleita

2dl mantelimaitoa

1tl kanelia

Laita kattilaan kaikki ainekset, kuumenna ja anna hiljalleen kypsyä miedolla lämmöllä. Sekoittele ja hämmennä usein.


Hyvää viikonloppua! -Laura








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti